سفارش تبلیغ
صبا ویژن

goshino

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

 

گوشی های سری نوت شیائومی جزو پرچم داران این برند محسوب می شوند که می توان گفت بهترین گوشی های شیائومی را دربر می گیرد. گوشی های سری نوت دارای بهترین امکانات روز دنیا هستند و به همین دلیل است که ردمی نوت ها جزو پرفروش ترین محصولات شیائومی هستند. گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو محصول پر طرفداری است که در سال 2020 به بازار عرضه شد. که در اینجا قصد داریم شما را با خصوصیات مثبت و منفی آن بیشتر آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی و ساخت گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ردمی نوت 9 پرو یک گوشی میان‌رده به حساب می‌آید. با این حال، برخلاف پرچمدار سامسونگ (گلکسی نوت20)، شیائومی این گوشی را با بدنه شیشه‌ای طراحی و راهی بازار کرده است. بدنه جلو و پشت این گوشی با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و از همین رو در دست گرفتن آن به هیچ وجه به شما حس یک گوشی ارزان قیمت را منتقل نخواهد کرد. شیائومی این گوشی را سه رنگ سبز (Tropical Green)، سفید (Glacier White) و خاکستری (Interstellar Gray) راهی بازار کرده است.

نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، رنگ خاکستری آنست. بدنه این گوشی براق و آینه‌ای است و برخلاف نام رنگ آن، در بسیاری از زوایا آبی تیره به نظر می‌آید. ابعاد این دستگاه 165.8×76.7×8.8 میلیمتر است. چهار طرف قاب گوشی مانند لبه‌های دو طرف قاب پشت خمیده طراحی شده و در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربر منتقل خواهد کرد. اما وزن 209 گرمی ردمی نوت 9 پرو استفاده طولانی مدت از آن را به خصوص برای دستان ظریف خسته کننده خواهد کرد. از طرف دیگر به لطف بدنه شیشه‌ای، قاب این گوشی به شدت مستعد جذب اثر انگشت است. از این رو بهتر است حتما از قاب محافظ موجود در جعبه هم برای جلوگیری از جذب اثر انگشت و هم محافظت بیشتر استفاده کنید.

در قسمت بالای قاب پشتی، یک محفظه مستطیلی شکل برای دوربین‌ها در وسط قرار گرفته است. چهار سنسور دوربین، یک فلش LED و عبارت 64MP Camera این مجموعه را تشکیل می‌دهند. برآمدگی این دوربین‌ها در مقایسه با سطح گوشی نسبتاً محسوس است و اگر بخواهید بدون قاب و بر روی سطح صاف با گوشی کار کنید، شاهد لق زدن آن خواهید بود. با این حال، در صورت استفاده از قاب چنین موضوعی را تجربه نخواهید کرد. در موازات دوربین‌ها در پایین قاب هم لوگوی Redmi و توضیحات کشور و شرکت سازنده گوشی حک شده است.

در قاب جلوی گوشی، نمایشگر بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. باوجود حاشیه‌هایی که در اطراف این گوشی به ویژه در قسمت پایین نمایشگر مشاهده می‌شود، نمی‌توان به این نمایشگر لقب تمام صفحه را داد. نسبت نمایشگر به بدنه 84.5 درصدی هم تا حد زیادی این موضوع را تأیید می‌کند. شیائومی برای دوربین سلفی این گوشی یک حفره در قسمت وسط بالای نمایشگر در نظر گرفته است. کمی بالاتر از آن و در فاصله میان پنل نمایشگر و لبه بالایی دستگاه، بلندگوی مکالمه قرار گرفته است. اما نکته هیجان انگیز در خصوص این قسمت اینست که یک چراغ LED سفید بسیار ریز برای اعلانات گوشی و شارژ دستگاه تعبیه شده است. گزینه‌ای که این روزها آن را به ندرت در میان گوشی‌های هوشمند می‌بینیم.

قاب شیشه‌ای پشت و جلوی گوشی توسط یک فریم پلاستیکی مات به یکدیگر متصل شده‌اند. در لبه سمت راست این فریم کلیدهای تنظیم صدا و پاور دستگاه قرار گرفته است. سنسور اثر انگشت گوشی نیز با کلید پاور یکپارچه شده است. در لبه سمت بالا میکروفون حذف نویز و فرستنده مادون قرمز قرار دارد. در لبه سمت راست گوشی شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه قرار گرفته و لبه پایین گوشی جایگاه بلندگوی اصلی دستگاه، میکروفون مکالمه، پورت شارژ USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون است.

شیائومی با نادیده گرفتن بازه قیمتی ردمی نوت 9 پرو، این گوشی را به خوبی طراحی کرده است. بدنه شیشه‌ای جذاب با پوشش P2i (که مانع جذب آب می‌شود) و گوریلا گلس 5 با امکانات مناسبی مانند جک هدفون، سنسور اینفرارد مواردی هستند که در کنار طراحی خوب و ارگونومی مناسب دستگاه، مجموعه نسبتاً کاملاً هستند که تجربه خوبی در کار با این گوشی برای کاربر به ارمغان می‌آوردند. البته همچنان وزن نسبتا زیاد دستگاه و جذب اثر انگشت ایرداتی هستند که این روزها تقریباً در تمامی گوشی‌ها، حتی بالارده نیز آنها را تجربه می‌کنیم.

صفحه نمایش

چون با یکی از بهترین گوشی های میان رده شیائومی 2020 روبرو هستیم، نمایشگر آن یک پنل نمایش بزرگ 6.67 اینچ ال‌سی‌دی IPS با حفره نمایشگر در بالا برای میزبانی از دوربین سلفی است. دقت این نمایشگر فول اچ‌دی با تراکم پیکسلی 395 پیکسل در هر اینچ است.

یک مشکل که باید به آن اشاره کنیم، نور پس‌زمینه غیریکنواخت اطراف حفره نمایشگر است که به سادگی در پس‌زمینه سفید مشخص است. بنابراین، باید خودتان را برای به دفعات دیدن آن آماده کنید. چنین نور پس‌زمینه غیریکنواختی یکی از عیوب قابل توجه پنل‌های ال‌سی‌دی در مقایسه با اولد است. نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو تحت حفاظت شیشه گوریلا گلس 5 قرار دارد، ولی ردمی همچنین در کارخانه یک محافظ نمایشگر روی آن نصب کرده است.

این گوشی از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و قادر به نشان دادن محتوای فول اچ‌دی HDR سرویس نت فلیکس به لطف پشتیبانی از فناوری Widevine L1 DRM است. شیائومی نوید کنتراست 1500:1 را برای نمایشگر گوشی نوت 9 پرو اس داده است و اندازه‌گیری‌های ما چنین عددی را تایید می‌کند. حداکثر میزان روشنایی این پنل نمایش 430 نیت است. اگر تنظیم نور صفحه را روی حالت خودکار قرار دهید، نمایشگر حتی می‌تواند روشن‌تر شود و عدد 575 نیت را ثبت کند. حداقل میزان روشنایی که ما روی رنگ سفید ثبت کردیم 1.1 نیت بود تا امتیاز عالی برای مطالعه راحت با این گوشی در شب باشد!

شیائومی امکان تنظیم کنتراست نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو را در سه حالت فراهم کرده است. زمانی که گزینه کنتراست خودکار را انتخاب می‌کنید، خروجی نمایشگر ظاهرا برای فضای رنگ sRGB تنظیم می‌شود و ما متوسط deltaE 5.9 را اندازه گرفتیم. تنها در این حالت است که می‌توانید سطح اشباع رنگ (پیشفرض، گرم، خنک) را انتخاب کنید و در حالت پیشفرض deltaE 6.3 است. انتخاب دمای رنگ گرم مشکل آشکار ته‌مایه رنگ آبی را از بین می‌برد، ولی روی دقت رنگ تاثیر زیادی نداشت. حالت کنتراست استاندارد دقت رنگ عالی در فضای رنگ sRGB دارد و برای دقت رنگ متوسط deltaE 2.1 را اندازه گرفتیم که یک عدد عالی است. گزینه آخر، کنتراست استاندارد است که رنگ‌ها برجسته بوده و بهای آن دقت بازتولید پایین است.

 

دوربین ها

ردمی نوت 9 پرو همانند تمام اعضای این خانواده، از دوربین چهارگانه در قسمت پشتی استفاده می‌کند. لنزهای قرار گرفته در ماژول دوربین این گوشی، مطابق انتظار از نوع واید، اولتراواید، ماکرو و سنجش عمق می‌باشد و ساختمان این دوربین بسیار شبیه به ردمی نوت 8 پرو است که سنسور دوربین ماکرو در آن، بهبود پیدا کرده است.

دوربین اصلی این گوشی از سنسور 64 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که یکی از تفاوت‌های اصلی آن با ردمی نوت 9 اس را به وجود می‌آورد. همانطور که در بررسی ردمی نوت 9 اس اشاره کردیم، این گوشی از سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی استفاده می کند؛ این در حالی است که سنسور به‌کار رفته در نسخه پرو، مشابه چیزی که در ردمی نوت 8 پرو دیده بودیم، از نوع سامسونگ ISOCELL Bright GW1 می‌باشد و اندازه این سنسور در مقایسه با نمونه به‌کار رفته در نوت 9 اس، 38 درصد بزرگتر است.

حسگر 1/1.7 اینچی Redmi Note 9 Pro دارای پیکسل‌هایی با اندازه 0.8 میکرون می‌باشد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و با استفاده از فیلتر 4 به 1، می تواند‌ عکس‌هایی با رزولوشن 16 مگاپیکسل و پیکسل‌های 1.6 میکرونی به ثبت برساند. البته امکان عکاسی در رزولوشن کامل نیز وجود دارد که استفاده از آن، تا حدودی جزئیات بیشتر به همراه نویز بیشتر را در اختیار می‌گذارد. بعد از دوربین اصلی، نوبت به دوربین فوق عریض این گوشی می‌رسد که به حس‌گر 8 مگاپیکسلی مجهز شده و از لنزی با زاویه دید 119 درجه و دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین ماکرو اما از حس‌گر 5 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1.12 میکرونی استفاده می‌کند که در مقایسه با دوربین 2 مگاپیکسلی ردمی نوت 8 پرو، شاهد افزایش رزولوشن آن هستیم.

این دوربین در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته و از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند که یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن در مقایسه با دوربین‌های ماکروی میان رده‌های سامسونگ می‌باشد. درنهایت نوبت به دوربین 2 مگاپیکسلی می‌رسد که صرفاً برای سنجش عمق هنگام ثبت تصاویر پرتره کاربرد داشته و به‌تنهایی قابل‌استفاده نیست.

رابط کاربری دوربین در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات چندانی به خود ندیده و مشابه گذشته است. حالت‌های مختلف دوربین ازجمله اسلوموشن، پرتره، پاناروما و … روی نواری در قسمت بالای دکمه شاتر چیده شده‌اند که با سوایپ کردن می‌توان بین آن‌ها جابه‌جا شد. از قسمت بالا هم می‌توان به مواردی چون هوش مصنوعی، HDR، افکت ها، منوی تنظیمات، تایمر و … دسترسی داشت. عکاسی در حالت دستی هم امکانات خوبی در اختیار می‌گذارد که از طریق آن می‌توان مواردی چون سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس، فوکوس و … را به‌دلخواه تغییر داد.

 

باتری و شارژدهی

شیائومی پیشرو در استفاده از باتری‌های بزرگ 4000 میلی‌آمپرساعتی در گوشی‌های هوشمند است. شیائومی ردمی نوت 9 پرو یک قدم فراتر رفته و از یک باتری 5020 میل‌آمپرساعتی بهره می‌برد که بیش از حد برای این گوشی کافی است و حتی با کاربری سنگین و بازی‌کردن مداوم هم بیش از یک روز شارژدهی دارد. متاسفانه شارژر این دستگاه 18 واتی است و این یعنی 140 دقیقه طول می‌کشد تا گوشی از 0 به 100 برسد.

در قسمت بعدی نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 9 پرو به نرم‌افزار می‌رسیم. یکی از دلایلی که باعث شده شیائومی قیمت سخت‌افزار را پایین نگه دارد، ترکیب خدمات نرم‌افزاری و رابط کاربری سیستم عامل است. استفاده از رابط کاربری MIUI 11 بر اساس اندروید 10، چیزی است که ردمی نوت 9 پرو را هم مثل گوشی‌های دیگر شیائومی می‌کند، چه خوب چه بد!

در بهترین حالت، رابط کاربری MIUI 11 دنیایی از قابلیت‌ها و شخصی‌سازی‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند. از طرفی تعداد زیادی برنامه‌های شخص ثالث که با هر بار به‌روزرسانی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود و خیلی از آن‌ها را نمی‌شود حذف کرد هم باعث شده اندروید ردمی نوت 9 پرو بیش از حد شلوغ و گیج‌کننده شود.

 

اسپیکر ها

گوشی ردمی نوت 9 اس بلندگو پرقدرتی ندارد. تک بلندگو این گوشی در انتهای آن قرار گرفته است و تقریبا برای صداهای متوسط بلندتر تنظیم شده است. این بلندگو در تست بلندی حجم صدای ما امتیاز «خوب» را به دست آورد و به خوبی بازپخش حروف باصدا را مدیریت می‌کند.

 

مشخصات نرم افزاری

گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی از همان ابتدا مجهز به لانچر MIUI 11 است. لانچر جدید براساس اندروید 10 طراحی شده است. امکان از قفل خارج کردن نمایشگر به کمک حسگر اثرانگشت جانبی این گوشی وجود دارد. ثبت اثرانگشت ساده است و سریعا شناسایی می‌شود. دقت نیز عالی است و به طور کلی با یک حسگر ممتاز روبرو هستیم.

گوشی Redmi Note 9S از حالت تیره پشتیبانی می‌کند که نتیجه استفاده از آن تغییر تمام رنگ‌های سیستمی از سفید به تیره و کمی صرفه‌جویی در مصرف باتری است. در رام MIUI 11 این حالت بهتر شده است و حالا از اپلیکیشن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و آیکون‌ها و رنگ آن‌ها برای تناسب بهتر با این حالت مجددا طراحی شدند.

MIUI 11 از آلارم و نوتیفیکیشن‌هایی با صدای طبیعت پشتیبانی می‌کند که بسته به زمان روز آوای متفاوتی دارند. صداهای طبیعی که برای آلارم‌ها و نوتیفیکیشن‌ها تنظیم شدند استرس کمتری به وجود می‌آورند. در رام MIUI خبری از کشوی اپلیکیشن نیست، بنابراین تمامی اپلیکیشن‌ها روی صفحه هوم گوشی قرار می‌گیرند ولی می‌توانید آن‌ها را همچنان در پوشه‌ها دسته‌بندی کنید. بعضی از نسخه‌های لانچر MIUI گزینه‌ای برای اضافه کردن این کشو دارند، ولی رام جهانی ما فاقد آن بود. در پایین صفحات هوم پیش‌فرض گوشی ردمی نوت 9 اس را مشاهده می‌کنید. یک ویجت پیش‌بینی هوا در گوشه بالا سمت راست در امتداد یک ویجت بزرگ ساعت قرار دارد. صفحه‌ای به اسم صفحه گوگل در دورترین صفحه از سمت چپ دیده می‌شود.

لانچر MIUI 11 یک ظاهر اصلاح‌شده و خلوت‌تر دارد و به سادگی می‌توانید متوجه شوید شیائومی در اپلیکیشن تنظیمات جدید گوشی خود به سمت یک طراحی مینیمالیست گام برداشته است.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی موتو ای 6 پلی (Moto E6 Play)

نقد و بررسی گوشی آیفون 11 اپل

آیا گوشی گلکسی M62 ارزش خرید دارد؟

معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A72

بررسی گوشی آنر 8A 2020

 

مشخصات سخت افزاری

گوشی میان رده شیائومی مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 720G و دومین گوشی است که دیدیم پس از گوشی ریلمی 6 پرو از آن استفاده می‌کند. به نظر ما رقابت بین این دو برند همچنان شدید است. این چیپست یک پردازنده هشت هسته‌ای دارد که مشخصات آن را در ابتدای مقاله کاملا بیان کردیم. پردازنده گرافیکی آدرنو 618 است که در چیپست اسنپ‌دراگون 730 نیز حاضر است. گوشی ردمی نوت 9 پرو در دو مدل با 4 یا 6 گیگابایت رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی وارد بازار شده است. در مورد چیپست همچنین باید بگوییم براساس فرآیند 8 نانومتری ساخته شده و یکی از کارآمدترین پردازنده‌ها در مصرف توان است.

ما گوشی ردمی نوت 9 پرو را با چند بنچمارک محک زدیم و پردازنده عملکرد عالی از خود نشان داد. پردازنده کرین 810 گوشی P40 Lite هوآوی کمی قدرتمند است ولی در حال حاضر فقط در تعداد گوشی‌های بسیار محدودی که سرویس‌های گوگل را ندارند استفاده می‌شود. گوشی ردمی نوت 9 اس از نظر عملکرد گرافیکی نتایج خوبی را نشان می‌دهد که نزدیک به رقبای آن یعنی سری ریلمی 6 است.

نتیجه استفاده از بنچمارک ترکیبی انتوتو را در زیر می‌توانید ببینید که امتیاز گوشی ردمی نوت 9 پرو کمتر از گوشی Realme 6 ولی نزدیک به گوشی ریلمی 6 پرو است. مجددا چیپست کرین 810 هوآوی قدرت خود را به رخ سایرین می‌کشد.

 

جمع بندی

ردمی نوت 9 پرو همانند ردمی نوت 9 اس یک محصول با ارزش خرید بالا در رده قیمتی خود می‌باشد. این محصول به عنوان جانشین ردمی نوت 8 پرو، تغییرات مثبتی در زمینه دوربین، سخت‌افزار و باتری به خود دیده است که انتظار می‌رود بار دیگر به یکی از محصولات پرفروش شیائومی تبدیل شود. با این حال بد نیست بدانید که تفاوت‌های این گوشی با ردمی نوت 9 اس، چندان زیاد نمی‌باشد؛ بنابراین با سبک سنگین کردن نیازهای خود و در نظر گرفتن بودجه، قطعا می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در صورتی که قصد خرید ردمی نوت 9 پرو را دارید همین حالا کلیک کنید.