سفارش تبلیغ
صبا ویژن

goshino

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A72

 

از زمانی که گوشی سامسونگ گلکسی A72 به بازار عرضه شد تا کنون سامسونگ با استقبال زیادی رو به رو شده است. چرا که نسخه های قبلی این محصول که A70 , A71 است بسیار کاربرد عالی داشته و همه منتظر نسخه جدید آن بودند که با عرضه سامسونگ A72 همه شگقت زده شدند. در ادامه این مطلب با ویژگی های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

طراحی و ظاهر گوشی سامسونگ گلکسی A72

تلفن سامسونگ گلکسی ای 72 از زبان طراحی مدرنی برخوردار است . این زبان طراحی مدرن ، بیشتر تمرکز خود را روی پنل پشتی گذاشته است ، جاییکه با روکش نرم و ابریشمی پوشیده شده است که در هنگام لمس ، احساس صاف و لاستیکی و کمی ابریشمی را منتقل می کند . تلفن سامسونگ گلکسی A72 را می توانید در رنگ های سفید ، مشکی ، بنفش و آبی بسیار زیبا تهیه کنید . Awesome ، سنگ بنای بازاریابی مدل های A32 , A52 و A72 میباشد که با شعار عالی برای همه است ، به حیات خود ادامه می دهد . (از شما دعوت می کنیم از مقاله بررسی گلکسی A32 بازدید نمایید .) . لبه های پنل پشتی ، کمی برجسته هستند و سامسونگ همچنین از طراحی متفاوت تری به نسبت برای پنل دوربین استفاده کرده است و هم اکنون پنل دوربین در گلکسی A72 بصورت صاف و مخلوط با صفحه پشتی میباشد ؛ این زبان طراحی از گلکسی A51 و نوت 20 به ارث رسیده است . قاب پشتی و فریم کناری گوشی از پلاستیک ساخته شده اند که در کنار یکدیگر علاوه بر احساس خوبی که دارند ، بسیار محکم نیز هستند . گلکسی A72 به نسبت نسل قبل خود یعنی A71 از همه ابعاد رشد داشته است و بزرگتر شده است ؛ ای 72 دارای ابعاد 165×77.4×8.4 میلیمتر و وزن 203 گرم میباشد که یک گوشی سنگین محسوب می شود .

مهمترین مشخصه گلکسی A72 ، گواهینامه IP67 میباشد که به معنی ضد آب بودن این تلفن جذاب میباشد ، گلکسی ای 72 اولین تلفن سری A میباشد که گواهینامه مقاومت در برابر آب دریافت می کند . در قسمت پایین تلفن می توان مواردی همچون جک 3.5 میلیمتری ، درگاه USB-C و بلندگو استریو را مشاهده کرد و در بالای تلفن که عمدتا خالی میباشد ، می توانید میکروفون ثانویه برای حذف نویز و سینی دوگانه سیم کارت (اسلات دوم سیم کارت با کارت حافظه مشترک میباشد ) را مشاهده کنید . در سمت چپ گوشی هیچ موردی وجود ندارد و تنها چیزی که به چشم می خورد ، فریم پلاستیکی براق میباشد . دکمه های تنظیم صدا و پاور نیز به خوبی و با دسترسی عالی در سمت راست قرار گرفته اند که بسیار سریع پاسخ میدهند . حاشیه های اطراف نمایشگر نه باریک هستند و نه ضخیم و سوراخ ریز دوربین سلفی در بالای نمایشگر ، باعث مدرن تر شدن گوشی شده است . گوشی A72 برای باز کردن قفل گوشی به سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده است که یک نمونه نوری استاندارد محسوب می شود . سنسور استفاده شده در A72 در تلفن های رده بالاتر استفاده می شود ولی کمی کند است . در آخر ، هیچ چراغ LED اعلانی وجود ندارد.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ همواره یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این محصولات به شمار می‌روند. تفاوتی ندارد که با یک گوشی میان‌رده سامسونگ طرف باشید یا یک گوشی پرچمدار، در هر صورت نمایشگر گوشی‌هایی که بر روی آن لوگوی سامسونگ حک شده، یک سر و گردن از دیگر مدل‌های همرده و رقیب بهتر است.

سامسونگ در گلکسی A72 از نمایشگر 6.7 اینچی سوپرامولد استفاده کرده، این نمایشگر با وجود حاشیه نسبتا ضخیمی که در اطراف آن وجود دارد، 84 درصد پنل جلویی را می‌پوشاند. این نمایشگر با رزولوشن 1080 در 2400 و نسبت 20:9، مشخصات استانداردی دارد که در بسیاری از گوشی‌ها دیده می‌شود.

این نمایشگر تقریبا همانی است که بر روی گلکسی A32 و گلکسی A52 نیز وجود دارد، تفاوت آن‌ها به تنها چند اینچ در اندازه و چند پیکسل در تراکم پیکسلی محدود می‌شود. این مدل در هر اینچ نمایشگر خود 394 پیکسل دارد که چند پیکسل از دو مدل دیگر کمتر است.

دوربین و اسپیکر گوشی سامسونگ Galaxy A72

اولین چیزی که هنگام بحث در مورد دوربین توجه ما را جلب می کند،  طراحی برجسته ی دوربین است. لنزهای دوربین این گوشی پیچیده و برجسته به نظر می رسند.

علاوه بر ظاهر جدید و زیبا، Galaxy A72 با پیشرفت های چشمگیر در بخش دوربین همراه است. این گوشی دقیقا همچون نمونه ی قبلی خود دارای دوربین چهارگانه و سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی است اما این بار با OIS (لرزش گیر اپتیکال) همراه است. برای تکمیل دوربین اصلی نیز یک دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی و دو سنسور اضافی (یک سنسور ماکرو 12 مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی) در اختیار دارید. لنز تله فوتو قادر است که عکسبرداری با کیفیت بالاتر و بزرگنمایی بیشتری از دیجیتال های معمولی را ارائه دهد و می تواند تا 30 برابر بزرگنمایی داشته باشد. البته 30 برابر بزرگنمایی بیشتر، مناسب شبکه های اجتماعی نیست اما داشتن این ویژگی در یک گوشی میان رده خیلی خوب است. گوشی Galaxy S21 نیز 30 برابر بزرگنمایی بیشتر را فراهم می کند.

 

تصاویر گرفته شده توسط Galaxy A72 نسبتا خوب، واقع گرایانه، با دامنه ی دینامیکی مناسب و رنگ های جذاب هستند. یک ویژگی مهم، لرزش گیر اپتیکال است که به گوشی میان رده کمک می کند حتی در شرایط چالش انگیز نوری (همچون شرایط کم نور)، تصاویر روشن تر و واضح تری را تهیه کند. علاوه بر این، Galaxy A72 با ویژگی های سرگرم کننده ی دوربین نظیر 4K Video Snap و AR Emoji همراه است. گزینه ی اول به شما این امکان را می دهد که صحنه های مورد علاقه تان در ویدئوهای 4K را ثبت کنید و آن ها را به تصاویر 8 مگاپیکسلی تبدیل کنید، در حالی که گزینه ی دوم از فیلترهای اسنپ چت استفاده می کند در نتیجه می توانید به همراه دوستان تان از محتوای رسانه های جمعی لذت ببرید. نرم افزار دوربین این گوشی، مشابه سری Galaxy S21 است بنابراین دوربین آن واضح و روشن است و پیش تنظیمات بزرگنمایی به صورت 2x، 4x، 8x، 10x، 20x و 30x در دسترسند.

برای ویدئو، گوشی می تواند با وضوح UHD (3840 x 2160‏) با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. می توانید حین ضبط ویدئو بین دوربین اولترا واید و دوربین عادی تغییر حالت دهید و ویدئوها ظاهری روشن، طبیعی و رنگی خواهند داشت.

تا جایی که به صدا مربوط می شود، بلندگوهای استریوی Galaxy A72 صدای بلندی تولید می کنند که به راحتی می توانید به آن گوش دهید. گوش دادن به پیچ پایین صدا با ولوم بالا می تواند کمی ناخوشایند باشد اما این گوشی دارای یک جک هدفون نیز هست که یک ویژگی مطلوب برای گوشی های میان رده در نظر گرفته می شود.

 

باتری و شارژدهی

تراشه 8 نانومتری Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G وظیفه تامین قدرت پردازش سامسونگ A72 را دارد. این تراشه در حال حاضر یک تراشه جدید به حساب آمده و شاید بتوان لقب سریع‌ترین تراشه میان‌رده کوالکام را نیز به آن داد. البته، مسلما تراشه به کار رفته روی گوشی گلکسی A72 نمی‌تواند به اندازه تراشه پرچمداری مثل اسنپدراگون 888 سریع باشد، اما این توانایی را دارد که عملکردی سریع را در اختیار شما قرار داده و همچنین بیشتر بازی‌های جدید و بالارده را بدون هیچ مشکلی، اما نه به سرعت تراشه‌های بالارده، اجرا کند.

از نظر حافظه، گوشی سامسونگ گلکسی ای 72 در دو مدل 128 گیگابایتی با 6 یا 8 گیگابایت رم و همچنین یک مدل 256 گیگابایتی با 8 گیگابایت رم به بازار عرضه شده که حافظه ذخیره‌سازی همه این‌ مدل‌ها از طریق کارت حافظه قابل ارتقا است.

باتری گوشی سامسونگ A72 یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپری است که از طریق شارژ سریع 25 واتی در حدود 85 دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. بنا بر ادعا سامسونگ، این باتری می‌تواند عمر باتری دو روزه را برای A72 به ارمغان آورد که کاملا تحسین بر انگیز است، اما با توجه به اینکه در برخی گوشی‌های دیگر سری A مثل سامسونگ گلکسی A51 شاهد باتری 7000 میلی آمپری و زمان شارژ کم‌تر هستیم، بد نمی‌شد که باتری گوشی A72 نیز از چنین ظرفیتی بهره می‌برد.

 

سخت افزار

مجموعه‌ی سخت افزاری و درواقع تراشه‌ی یک گوشی قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید، چرا که برای انجام هرکاری شما به پردازنده‌ای توانا نیاز دارید. از طرفی مقدار حافظه رم و پردازنده گرافیکی نقش به سزایی در اجرای بازی‌های سنگین و .. ایفا می‌کنند. در واقع نقش تراشه در گوشی‌های میانرده مهم‌تر از گوشی‌های پرچمدار می‌باشد و دلیل آن هم ساده است.

در گوشی‌های پرچمدار هر شرکت از یکی از بهترین تراشه‌های موجود استفاده می‌کند و این نکته باعث می‌شود دیگر نگرانی از بابت اجرای بازی‌ها، ویرایش ویدئوهای سنگین یا هر کار دیگری وجود نداشته باشد، اما در دنیای میانرده‌ها موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید محصولی خریداری کنید که حداقل بتواند کارهای مختلف را بدون مشکل انجام دهد.

همه‌ی این‌ها را برای این گفتیم که در واقع خیلی از انتخاب سامسونگ در این قسمت راضی نیستیم و این موضوع دو دلیل کلی دارد. یکی این که این دقیقا همان تراشه‌ی گلکسی A52 می‌باشد، در صورتی که شما 100 دلار بیشتر برای این گوشی هزینه پرداخت می‌کنید و دلیل دوم هم این است که این تراشه چندان تفاوتی با نسل قبل ندارد و این موضوع برای یک گوشی در سال 2021 چندان جذاب نیست.

Galaxy A72 از تراشه‌ی 8 نانومتری اسنپدراگون 720G استفاده می‌کند که این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.3 GHz Kryo 465 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 465 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 را شامل می‌شود. این یعنی این دستگاه قدرت کافی برای اجرای خوب و بدون مشکل برنامه‌های روزانه را داراست و از این بابت با هیچ مشکل یا کندی مواجه نخواهید شد.

اما مسئله اینجاست که اگر بخواهید با این گوشی به انجام بازی‌های سنگین حال حاضر بپردازید شاید نتوانید آن را بالاتر از کیفیت متوسط ببرید و این برای محصولی در این بازه‌ی قیمتی نکته‌ی خوبی نیست، چرا که در بازار گوشی رقیبی مانند گلکسی S20 FE خود سامسونگ وجود دارد که با مبلغ کمی بیشتر تراشه‌ی پرچمدار به شما ارائه می‌دهد.

این مجموعه سخت افزاری را حافظه داخلی 128 یا 256 گیگبایت و حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی همراهی می‌کند تا در ذخیره سازی اطلاعات و همچنین اجرای چندین برنامه در کنار هم با مشکلی مواجه نشوید. Galaxy A72 همچنین از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند می‌توانید از طریق اضافه کردن کارت حافظه جانبی به ظرفیت حافظه‌ی آن بیفزایید.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی موتو ای 6 پلی (Moto E6 Play)

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

نقد و بررسی گوشی آیفون 11 اپل

آیا گوشی گلکسی M62 ارزش خرید دارد؟

بررسی گوشی آنر 8A 2020

 

نرم افزار

گلکسی A72 یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ می‌باشد و مطابق انتظار از جدید‌ترین نرم افزار موجود هم بهره می‌برد. این نرم افزار جدید را One Ui 3.1 بر مبنای اندروید 11 تشکیل می‌دهد. نکته‌ی مثبت این بخش این است که طبق گفته‌ی سامسونگ این گوشی برای 4 سال آینده بروزرسانی امنیتی و برای 3 سال آینده بروزرسانی نرم افزاری دریافت می‌کند و این یعنی تا چند سال می‌توانید از داشتن نرم افزاری به روز با قابلیت‌های جدید لذت ببرید (البته اگر به این گفته عمل شود).

در بخش امنیتی دو روش کلی را نظاره گر هستیم که در بیشتر گوشی‌های جدید بازار همین دو روش را مشاهده می‌کنیم. یکی از روش‌ها تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی است که سرعت خوبی دارد و می‌تواند به خوبی چهره شما را تشخیص دهد. ایراد این روش این است که امنیت کمتری نسبت به حسگر اثرانگشت دارد و در نور کم هم قابلیت خود را از دست می‌دهد.

روش بعدی حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر می‌باشد که سرعت و دقت حسگرهای خازنی معمول را ندارد و کمی کندتر می‌تواند اثر انگشت شما را شناسایی کند. در واقع این حسگر بد نیست ولی شاید ترجیح می‌دادیم که حسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه‌ی پاور و با سرعتی بیشتر را داشته باشیم، ولی فعلا باید با همین حسگر کنار بیایید.

 

سخن پایانی

در حال حاضر گوشی گلکسی A72 جزو گران قیمت ترین و جدید ترین گوشی سری A محسوب می شود اما باید این را نیز در نظر بگیریم که امکانات فوق العاده ای که برای این گوشی در نظر گرفته اند ارزش خرید آن را بالا می برد. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.